تحلیل گزارش بازار ایران: گزارش عملکرد اسنپ در سال 1399 (بخش اول)

در سال‌های اخیر و بخصوص در دو سال گذشته، برخی شرکت‌های ایرانی اقدام به تهیه و انتشار گزارشات سالانه خود نموده‌اند که اقدامی مثبت و رو به جلو محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت این گزارشات در محیط تجاری کشور و تاثیرگذاری آنها در رفتار سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و مصرف‌کنندگان، سوبازار در نظر دارد در سلسله گزارشاتی به تحلیل این گزارشات پرداخته و نقاط قوت و ضعف هر یک را بررسی نماید. این تحلیل‌ها صرفا به ساختار گزارشات پرداخته و محتوای گزارش‌ها را شامل نخواهند شد.

لازم به ذکر است کلیه اطلاعات ارائه شده، حاصل بررسی گزارشات موجود در بازار ایران و جهان توسط کارشناسان سوبازار بوده و سوبازار بر اساس منابع رسمی به بررسی این داده‌ها پرداخته است. همچنین موارد تحلیلی گزارش‌ها، لزوما به منزله قطعی بودن این نظرات نیست و صرفا نظر تخصصی کارشناسان سوبازار می‌باشند.

گزارش عملکرد اسنپ در سال 1399

"گزارش عملکرد اسنپ در سال 1399" در اردیبهشت 1400 در 54 صفحه توسط روابط عمومی اسنپ منتشر شده است. این گزارش بر اساس اپ‌های مختلف سوپراپ اسنپ بخش‌بندی شده و به جز مقدمه شامل هشت فصل زیر است:

  1. اسنپ
  2. اسنپ فود
  3. اسنپ مارکت
  4. اسنپ باکس
  5. اسنپ دکتر
  6. اسنپ تریپ
  7. اسنپ روم
  8. اسنپ فین‌تک

در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد جذابیت، اولویت اول تهیه‌کنندگان این گزارش بوده است. دقت در طراحی و جمله‌بندی‌هایی که طنازانه انتخاب شده‌اند، در هر صفحه گزارش مشاهده می‌شود. البته اطلاعات زیادی در مورد عملکرد کاری نیز ارائه می‌شود که انبوه مثال‌های طنز آنها را احاطه کرده‌اند. اصولا در گزارشات اخیر استارت‌آپ‌های ایرانی که به شرکت‌های بزرگ تبدیل شده‌اند، وجه طنز و گیرایی گزارشات، پررنگ‌تر از وجه تخصصی و اطلاع‌رسانی بوده است. جدا از دلیل این امر که می‌تواند به علت فضای جوان و استارت‌آپی شرکت‌ها یا مشتریان هدف جوان آنها باشد، بهتر است این شرکت‌ها علاوه بر اهداف برندینگ مشتری‌محور، با ارائه گزارشات تخصصی برای کارشناسان تجاری به برندینگ سازمان‌محور نیز بپردازند.

در مقدمه گزارش، سه هدف برای آن ذکر شده است: اطلاع از رفتار کاربران در سرویس‌های مختلف اسنپ، اطلاع از آمار و اطلاعات جذاب از خدمات مختلف اپلیکیشن و اطلاع از نقشه راه و چشم‌انداز سوپراپ اسنپ. شاید این گزارش به اهداف اول و دوم خود برسد، اما در مورد نقشه راه و چشم‌انداز سوپراپ اسنپ، هیچ اطلاعاتی در گزارش وجود ندارد.

در عنوان گزارش، عملکرد اسنپ در سال 1399 معادل با سال 2020 در نظر گرفته شده است که بهتر بود با دید کارشناسانه‌تری اقدام می‌شد. چرا که مشخص است که عملکرد 2020 معادل دی 1398 تا دی 1399 است نه کل سال 1399. همچنین جای خالی اطلاعات مالی به مانند گزارش سایر شرکت‌ها در این گزارش نیز مشهود است.

در ادامه برای آشنایی با گزارش‌های سالانه استاندارد، گزارشات سالانه شرکت‌های مطرح جهانی را مرور می‌کنیم تا مقایسه بهتری با گزارش اسنپ داشته باشیم. همگی این شرکت‌ها از صنعت حمل و نقل آنلاین و مشابه با اسنپ انتخاب شده‌اند.

اوبر (Uber)

گزارش سالانه اوبر در چهار بخش و طبق سرفصل‌های مشخص شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) منتشر می‌شود. کلیه اطلاعات اقتصادی و تجاری و صورت‌های مالی در این گزارش قابل مشاهده هستند.

کمپانی اوبر، علاوه بر گزارش سالانه (Annual Report) گزارشات دیگری شامل گزارش پایداری (ESG Report) و گزارش درآمد فصلی (Earnings Report) را به طور مرتب منتشر می‌کند.

لیفت (Lyft)

گزارش سالانه لیفت هم در چهار بخش و طبق سرفصل‌های مشخص شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) منتشر می‌شود. کلیه اطلاعات اقتصادی و تجاری و صورت‌های مالی در این گزارش قابل مشاهده هستند.

علاوه بر آن، شرکت لیفت گزارشات درآمد فصلی (Earnings Report) خود را نیز به طور مرتب منتشر می‌کند.

گرب (Grab)

شرکت گرب گزارشات منظمی نداشته و بیشتر گزارشاتش از نوع ارائه اطلاعات به سرمایه‌گذاران (Investor Presentation) می‌باشد.

با تمام کاستی‌هایی که ممکن است گزارش سال 1399 اسنپ داشته باشد، اما این گزارش بسیار جامع‌تر و دقیق‌تر از گزارش سال گذشته آن با عنوان "اعداد اعجاب‌انگیز اسنپ در سال 98" است و همین نشانگر حرکت رو به جلوی اسنپ در ارائه گزارشات خود می‌باشد.

در بخش دوم این مقاله، به بررسی رویکرد اطلاع‌رسانی بخش‌های مختلف در گزارش اسنپ خواهیم پرداخت.