چه کسانی به گزارش بازار نیاز دارند؟

احتمالا شما جزو کسانی هستید که وقتی می‌خواهند به مسافرت بروند گزارشات آب و هوا را بررسی می‌کنند، وضعیت راه‌ها را زیر نظر می‌گیرند و آخرین اخبار مقصد خود را دنبال می‌کنند. این یک نوع دوراندیشی نسبت به اتفاقاتی است که هنوز رخ نداده است و شاید هیچ‌گاه هم رخ ندهد. اما آماده بودن برای هر نوع احتمالی می‌تواند شرایط راحت‌تری برای ما فراهم بیاورد. این چیزی است که به نوعی در بازار و اقتصاد تحت عنوان گزارش بازار یا مطالعات و تحقیقات بازار می‌شناسیم.

به طور کلی گزارشات بازار به دو دسته اساسی تقسیم می‌شوند. دسته اول مربوط به گزارشاتی است که در مورد درون کسب و کار است. در این نوع از گزارش بازار شما می‌توانید مشکلات موجود در کسب و کار خودتان را پیدا کنید. این نوع از گزارشات به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید از بالا به تمام کسب و کار خود نگاه کنید. نوع دوم گزارش بازار مربوط به زمانی است که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار می‌خواهید جایگاه محصولات و خدمات خودتان را در بازار پیدا کنید. این دسته از گزارشات به شما کمک می‌کنند که بدانید که مخاطب در بازار دقیقا چه نیازی دارد و شما چگونه می‌توانید این نیاز را برطرف کنید. نقاط ضعف و قدرت رقبای شما در بازار را مشخص می‌کند و شما می‌توانید نقاط قوت خودتان را منطبق بر نقاط ضعف رقبای خود بچینید. این‌گونه می‌توان امیدوار بود که این کسب و کار موفقیت خوبی در بازار داشته باشد.

دلایل نیاز ما به گزارش بازار

اما چه لزومی دارد که بخواهیم از گزارش بازار به صورت متناوب استفاده کنیم؟ به نظر می‌رسد اقدام برای تهیه گزارش بازار برای یک بار کافی باشد و چندان نیازی به انجام تحقیقات بازار برای دفعات دیگر وجود ندارد. زیرا شما می‌توانید بر اساس همان یک گزارش، نقاط ضعف و قدرت و نیازهای مختلف بازار را مورد سنجش قرار دهید و بر اساس آن کسب و کار خود را مدیریت کنید. اما این یک اشتباه است.

مسئله اصلی این است که ما در علم اقتصاد و به طور اختصاصی در بازار با مفهومی به نام "انسان" طرف هستیم. انسان‌ها می‌توانند بر اساس شرایط مختلف تصمیم‌های مختلف بگیرند و حتی می‌توانند در این تصمیم‌گیری‌ها شرایط منطقی مختلفی را در نظر نگیرند. بنابراین عملا شرایط بازار هر لحظه می‌تواند تغییر کند. در این بین کسب و کاری پیروز است که بتواند مطابق با تغییرات بازار خودش را تغییر دهد و بر اساس نیاز جدید بازار، محصولات و خدمات خود را مطابقت بدهد. بنابراین هر کسب و کاری به پایش‌های متناوب از بازار احتیاج دارد تا بتواند بر اساس جدیدترین گزارش بازار شرایط کسب و کار خود را تغییر دهد و وارد فاز جدیدتری شود.

نتیجه

به طور کلی می‌توان گفت که گزارش بازار حاصل از تحقیقات بازار برای هر کسب و کار در هر سطح از اقتصاد و تجارت لازم است. یک فروشگاه محلی باید بداند که همسایه‌های او و همچنین مشتریان او بیشتر دنبال چه نوع محصولاتی هستند. پایش بازار برای این کسب و کار می‌تواند بسیار محدود و البته ساده‌تر باشد. هرچه کسب و کارها گسترده‌تر می‌شوند، گزارش بازار نیز سخت‌تر به دست می‌آید. برای به دست آوردن این گزارشات در سطوح مختلف، روش‌های علمی مختلفی وجود دارند که توسط متخصصان این حوزه انجام می‌شود.

در نظر داشته باشید که با گسترش بازارها و مهم شدن مسئله‌ای به نام جذب مخاطب، شما نمی‌توانید آن‌گونه که فکر می‌کنید عمل کنید، این بازار است که به شما می‌گوید چگونه باید رو به جلو پیش بروید. پس گزارش‌های بازار را به خوبی رصد کنید و سعی کنید منطبق بر نیازهای بازار پیش بروید. این‌گونه می‌توان امیدوار بود که شما می‌توانید در کسب و کار موفق شوید و در میدان مبارزه اقتصادی، به اهداف خود دست یابید.