گزارش سالانه چیست؟

گزارش سالانه (Annual Report) یک گزارش جامع از جزئیات فعالیت‌های شرکت در طول سال گذشته می‌باشد. هدف این گزارش ارائه اطلاعاتی در مورد عملکرد شرکت و وضع مالی آن به تمامی افراد مانند سهامداران و یا سرمایه‌گذاران بالقوه است.

گزارش سالانه حاوی چه اطلاعاتی است؟

گزارش سالانه حاوی اطلاعات مهمی برای خوانندگان است که پس از مطالعه گزارش به دیدگاه خوبی از عملکرد کلی شرکت در سال گذشته دست پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر بسیاری از گزارشات به شکل گزارشات سنتی نیستند، بلکه اغلب شرکت‌ها تعداد زیادی گراف و عکس به گزارش اضافه می‌کنند تا تاثیر بصری گزارش را بیشتر کنند.

ساختار گزارش بنا به نوع شرکت متفاوت است، اما اغلب گزارشات شامل موارد زیر هستند:

  • نامه‌ای از مدیریت یا رئیس شرکت
  • نکات مهم عملکرد در طی سال گذشته
  • صورتحساب‌های مالی
  • عملکرد و اهداف سال‌های آتی

هر کدام از این موارد را به صورت خلاصه تشریح می‌کنیم:

نامه‌ای از مدیریت یا رئیس شرکت

نامه مدیریت، سهامداران را مخاطب قرار داده و خلاصه‌ای از عملکرد شرکت در سال گذشته را به ایشان ارائه می‌کند. مدیران معمولا وقت زیادی را صرف نوشتن این نامه می‌کنند تا بتوانند تمامی دستاوردهای شرکت به نسبت صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند را برجسته کنند. از آنجا که سهامداران، خوانندگان اصلی گزارش هستند، تمامی اطلاعات مورد علاقه آنها در نامه ذکر می‌شود.

نکات مهم عملکرد

گزارشات سالانه معمولا بخشی را به پررنگ جلوه دادن برخی از دستاوردهای اصلی شرکت، مانند ابتکارات ویژه، اهداف به دست آمده و یا جوایز دریافت شده توسط شرکت یا کارمندان آن اختصاص می‌دهند. هدف اصلی این بخش، اطمینان بخشیدن به سهامداران از سرمایه‌گذاری خود در شرکت و ترغیب سرمایه‌گذاران بالقوه به سرمایه‌گذاری است.

صورت‌حساب‌های مالی

صورتحساب‌های مالی جزو اصلی گزارش سالانه بوده و داده‌های عددی در مورد جنبه‌های خاص عملکرد مالی شرکت در سال مالی گذشته را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

گزارشات سالانه معمولا حاوی انواع صورتحساب‌های مالی مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد می‌باشند. علاوه بر این، اغلب تعدادی گراف یا نمودار که اطلاعات مالی و تجاری را به شکل آسان و خوانا تبدیل می‌کنند نیز موجود هستند.

دورنمایی برای سال‌های آتی

گزارشات سالانه معمولا شامل برنامه عملکردی شرکت در سال‌های آتی به منظور ارائه اطلاعات در مورد اهداف شرکت در سال‌های آینده به سرمایه‌گذاران می‌باشند. سرمایه‌گذاران با خواندن این اطلاعات به درک کاملی از موقعیت فعلی شرکت در صنعت مربوطه و برنامه‌های شرکت برای رشد در سال‌های آینده دست پیدا می‌کنند. این گزارشات همچنین شامل اطلاعاتی در مورد استراتژی شرکت و نحوه برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن آن استراتژی در سال‌های آینده است.

فرمت گزارش

با این که هنوز هم از گزارشات سالانه مکتوب استفاده می‌شود، اما گزارشات الکترونیک نیز مرسوم شده و می‌توان این فرمت را روی وب‌سایت بسیاری از شرکت‌ها مشاهده کرد. گزارشات الکترونیک با فرمت PDF یا سایر فرمت‌ها در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. همچنین گزارشات تعاملی آنلاین نیز روز به روز محبوب‌تر می‌شوند، گزارشاتی که به کاربران امکان می‌دهند گزارشات را به طور مجازی ورق بزنند و با گرافیک بهتر و پویاتر حس کاربری خوبی را ایجاد می‌کنند.

چه کسانی از گزارش سالانه استفاده می‌کنند؟

گزارشات سالانه معمولا به صورت عمومی در دسترس هستند و تعداد زیادی از کاربران مانند سهامداران، سرمایه‌گذاران بالقوه، کارکنان و مشتریان از آن استفاده می‌کنند. عموم مردم نیز می‌توانند مخاطب این گزارش باشند. شرکت‌ها یا سازمان‌ها نیز به منظور درک بهتر ارزش‌های شرکت‌های دیگر، گزارش سالانه آنها را مطالعه می‌کنند تا امکان مشارکت و همکاری‌های فیمابین را بررسی نمایند.

با این که هدف اصلی گزارشات سالانه، ارائه اطلاعات در مورد امور مالی و عملکرد شرکت است، اما می‌توان آن را تبلیغی برای پررنگ کردن خدمات نوآورانه شرکت و یا اهداف به دست آمده نیز به حساب آورد.

سهامداران و سرمایه‌گذاران بالقوه

سهامداران و سرمایه‌گذاران بالقوه از گزارش سالانه برای رسیدن به درک بهتر از موقعیت حال حاضر شرکت برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. این گزارش به سرمایه‌گذاران بالقوه کمک می‌کند تا در مورد خرید سهام تصمیم بگیرند. همچنین اطلاعاتی در مورد برنامه‌ها و اهداف شرکت در سال‌های آینده ارائه می‌دهد.

کارکنان

کارکنان معمولا از گزارش سالانه برای به دست آوردن درک بهتر از برخی فعالیت‌های شرکت استفاده می‌کنند. بسیاری از کارکنان جزو سهامداران شرکت نیز هستند و به همین دلیل می‌توان گزارش را مشوقی برای سرمایه‌گذاری دیگر کارکنان به حساب آورد.

مشتریان

مشتریان با استفاده از گزارشات سالانه، اطلاعاتی در مورد شرکت‌های متفاوت به دست آورده و در مورد همکاری با آنها تصمیم می‌گیرند. مشتریان به همکاری با شرکت‌هایی با خدمات و محصولات باکیفیت راغب هستند و به همین دلیل شرکت‌ها باید با استفاده از گزارش بر دستاوردهای خود تاکید کنند. همچنین مشتریان از اطلاعات مالی موجود در گزارش برای بررسی موقعیت مالی شرکت استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها