5 ترند برتر خرده فروشی که باید در سال های 2023 و 2024 در نظر داشته باشید.

صنعت خرده‌فروشی همیشه پویا بوده و دائماً برای پاسخگویی به خواسته‌های در حال تغییر مصرف‌کنندگان در حال تکامل است.

بازار جهانی خرده‌فروشی بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که هم کالاهای اصلی و هم اقلام دلخواه‌تری را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کند، از محصولات غذایی و نوشیدنی گرفته تا وسایل نقلیه موتوری و لوازم آرایشی.

امروزه، خرده‌فروشی مجموعه‌ای از کانال‌های مرتبط به هم را شامل می‌شود که فروشگاه‌های فیزیکی، اپلیکیشن‌های موبایل، تجارت اجتماعی، کاتالوگ‌ها، خرید تلویزیونی خانگی، فروش درب به در، کیوسک‌ها و موارد دیگر را در بر می‌گیرد.

رشد تصاعدی فروش تجارت الکترونیک در سال‌های اخیر به طور گسترده تایید شده است، با این حال چندین روند مرتبط دیگر وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود؛ روندهایی که چشم‌انداز خرده‌فروشی را تغییر داده و نوآوری را پیش می‌برد. در این مقاله، به روندهای غالبی که صنعت خرده‌فروشی جهانی را متحول می‌کند، می‌پردازیم.

1.تجارت الکترونیکی رونق خرده‌فروشی را تغییر می‌دهد.

رشد تجارت الکترونیک یکی از بزرگترین داستان‌های رشد در زمانه ماست، و جذابیت راحتی و لذت آنی به عاملی قدرتمند برای خرده فروشان تبدیل شده است. بر اساس داده‌های Technavio، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی تجارت الکترونیک بین سال‌های 2022 تا 2027 به میزان 12.951 تریلیون دلار رشد کند که ناشی از مزایای پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، گزینه‌های هدف‌یابی پیچیده و افزایش ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند و هزینه‌های آنلاین است.

آمازون، غول تجارت الکترونیک جهانی، نمونه بارز ترند خرید آنلاین است. آمازون با انتخاب گسترده محصول، تحویل سریع و توصیه‌های شخصی‌شده، بر خرده‌فروشی سنتی غلبه کرده و استانداردهای جدیدی را برای انتظارات مشتری تعیین کرده است. آمازون به عنوان بزرگترین خرده فروش آنلاین در ایالات متحده، همیشه یک رقیب سرسخت بوده است، اما رویدادهای جهانی اخیر عملکرد آن را بیش از پیش افزایش داده است. گلوبال دیتا در گزارشی از مشخصات شرکت توضیح می‌دهد: «تغییر ناشی از بیماری همگیر به سمت انلاین شدن امور ، ثروت آمازون را افزایش داده است».

با تغییر اقتصاد و به وجود آمدن اتمسفرهای مخالف جدید، تجارت الکترونیک یک نیروی قدرتمند باقی خواهد ماند. در گزارش استراتژی‌ شرکت‌های خرده‌فروش در بازار ، Euromonitor International پیش‌بینی می‌کند: «انتظار می‌رود دیجیتالی‌سازی بازرگانی ناشی از همه‌گیری، تداوم مشارکت مصرف‌کننده در حوزه دیجیتال و عادت‌های خرید ثابت، پایه‌ای برای رشد پایدار در تجارت الکترونیک بازار پیش رو فراهم کند، حتی با وجود عواملی مانند افزایش نرخ بهره و افزایش نظارت که به عنوان کنترل رشد عمل می‌کند.

بر اساس تحلیل Euromonitor، تا سال 2025، تجارت الکترونیک بیش از نیمی از رشد ارزش مطلق در صنعت خرده‌فروشی جهانی را ایجاد خواهد کرد.

2. خرده‌فروشی چند مجرایی (Omni-channel) یک ضرورت رو به افزایش است.

در حالی که برخی از شرکت‌های دیجیتالی محصولات خود را صرفاً به صورت آنلاین (مانند Etsy یا eBay) برای فروش عرضه می‌کنند، امروزه بسیاری از خرده‌فروشان از چندین نقطه تماس و کانال برای جذب مشتریان استفاده می‌کنند، خواه از طریق فروشگاه‌های فیزیکی ، وب‌سایت، اپلیکیشن موبایل یا کانال هایی در رسانه‌های اجتماعی باشد.  

«ایجاد یک تجربه خرید چندمجرایی در گذشته، مزیتی در خرده‌فروشی بود، اما اکنون این شرط لازم برای بقا است. بیش از یک سوم آمریکایی‌ها خرید انلاین از فروشگاه را به بخشی از روال خرید عادی خود از زمان شیوع ویروس کرونا تبدیل کرده‌اند، و تقریباً دو سوم از این افراد قصد دارند به خرید آنلاین ادامه دهند.»

برخی از شرکت‌ها از ترکیب دیجیتال/فیزیکی فراتر می‌روند تا یک اکوسیستم کامل از محتوا، تبلیغات و تعاملات ایجاد کنند تا یک رابطه «همیشه فعال» را که در روال روزانه مشتری‌شان تعبیه شده است، تشویق کنند. شرکت مشاوره مدیریت مکنزی مثال نایک را برجسته می‌کند: برنامه‌های SNKRS و Run Club نایک که جلسات حضوری و گروه‌های دویدن را تقویت می‌کند و برنامه Training Club که برنامه‌های تمرینی و تناسب اندام را ارائه می‌دهد، به‌اضافه وب‌سایت و بیش از 1000 فروشگاه خرده‌فروشی که در سراسر جهان فعالیت می‌کنند.

3. خرده فروشان به سمت دیجیتالی‌سازی و شخصی‌سازی پیش می‌روند.

مصرف‌کنندگان چیزی بیش از سهولت و راحتی می‌خواهند. آنها همچنین تشنه تجربه خرید شخصی هستند که مطابق با ترجیحات منحصربه‌فردشان باشد. خرده‌فروشان از داده‌های مشتری، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ارائه توصیه‌های مناسب، پیشنهادات محصول و کمپین‌های بازاریابی شخصی استفاده می‌کنند. Stitch Fix، یک سرویس استایل شخصی آنلاین، مدلی از شخصی‌سازی را در عمل ارائه می‌دهد. Stitch Fix با تجزیه و تحلیل ترجیحات مشتری و با استفاده از الگوریتم‌های داده‌محور، انتخاب‌های شخصی‌سازی شده لباس‌ها را مدیریت می‌کند و آنها را مستقیماً به درب منزل مشتریان ارسال می‌کند.

مقاله ای در Retail Brew بیان میکند : Stitch Fix پیش از داغ شدن بحث هوش مصنوعی که امروز در جریان هست، از هوش مصنوعی استفاده میکرده است.

در آینده ، خرده‌فروشی به طور فزاینده ای توسط فناوری‌های پیشرفته و دیجیتالی شدن شکل خواهد گرفت. در بازتحيل تجربه مشتری خرده‌فروشی ، فراست و سالیوان نمونه‌های خاصی را بیان می‌کنند، مانند: اضافه کردن هوش مصنوعی به کانال‌های تکامل یافته مانند چت و ایمیل؛ ترکیب هوش مصنوعی مکالمه‌ای در کانال‌های خود سرویس، مانند ربات‌ها، پاسخ صوتی تعاملی و دستیاران مجازی هوشمند؛ و استفاده از تجزیه و تحلیل پیشرفته برای بهبود شخصی سازی.

اهمیت دیجیتالی شدن برای صنعت خرده‌فروشی بسیار مهم است به گونه ای که IDC آن را این گونه توضیح می‌دهد: «خرده‌فروشان روی تغییرات گامی کوچک در سبد سهام خود سرمایه گذاری نمی‌کنند؛ آن‌ها به صورت دیجیتالی در حال تغییر و سرمایه‌گذاری در مقیاس و سرعت عظیم دیجیتال، مبتنی بر فضای ذخیره سازی ابری متصل بر هوش مصنوعی و حسگر محور هستند. ما در میانه انقلابی مبتنی بر مشتری و فناوری فعال در خرده‌فروشی هستیم.»

4.فرصت هایی برای AR و VR در خرده‌فروشی

سایر فناوری‌های تغییر دهنده بازی عبارتند از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) که می‌تواند نحوه تعامل مصرف‌کنندگان با محصولات و تصمیم‌گیری برای خرید را تغییر دهد. خرده‌فروشان از این فناوری‌های همه‌جانبه برای بهبود تجربه خرید استفاده می‌کنند و به مشتریان اجازه می‌دهند لباس‌ها را به صورت مجازی امتحان کنند، مبلمان خانه‌شان را تجسم کنند یا محصولات را در یک محیط مجازی تجربه کنند. یکی از مثال‌های قابل‌توجه، اپلیکیشن "IKEA Place" IKEA است که به مشتریان امکان می‌دهد مبلمان مجازی را پیش از خرید در خانه‌های خود قرار دهند تا ببینند که چگونه  به نظر می‌آید.

تحلیلگران انتظار ندارند بازار خرده‌فروشی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به این زودی‌ها کند شود. طبق گزارش گراند ویو ریسرچ، پیش‌بینی می‌شود واقعیت مجازی جهانی در بازار خرده‌فروشی تا سال 2030 به 23.69 میلیارد دلار برسد که با رشد CAGR 28.0 درصدی از سال 2023 تا 2030، پیش‌بینی می‌شود. در همین حال، شرکت تحقیقاتی Global Industry Analysts پیش‌بینی می‌کند که واقعیت افزوده جهانی در بازار خرده‌فروشی تا سال 2030 به 57.1 میلیارد دلار برسد و در این دوره زمانی با CAGR 26.7 درصد افزایش یابد.

5.پایداری و شیوه‌های اخلاقی در خرده‌فروشی

بسیاری از روندهای برتر که آینده صنعت خرده‌فروشی را شکل می‌دهند توسط فناوری‌های جدید هدایت می‌شوند، اما پایداری موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. مصرف‌کنندگان خواهان مسئولیت‌پذیری بیشتر و محصولات و شیوه‌های سازگار با محیط زیست و اجتماعی از خرده فروشان هستند. شرکت‌هایی مانند پاتاگونیا در این زمینه پیشتاز هستند و مواد پایدار، شیوه‌های تجارت منصفانه و ابتکارات زیست محیطی را در مدل‌های تجاری خود گنجانده‌اند.

با توجه به فشار مداوم مصرف کنندگان , سرمایه‌گذاران و دولت‌ها، انتظار می‌رود که خرده‌فروشان بیشتری مسئولیت توسعه پایدار را برعهده بگیرند و بسیاری از آن‌ها رویکرد جامع‌تری را با ارزیابی مجدد رویکرد خود اتخاذ کنند.

تورم بالا نیز موجب علاقه فزاینده به محصولات دست دوم شده است، محصولاتی که به طور فزاینده‌ای از طریق پلتفرم‌های فروش مجدد آنلاین در دسترس هستند. خرده‌فروشی دست دوم به اقتصاد چرخه‌ای و همچنین به کاهش ضایعات کمک می‌کند.

BY MARKET RESEARCH