آیا تبلیغات جنسی هنوز موثرند؟

آیا تبلیغات جنسی هنوز موثرند؟

این مقاله برای صاحبان مشاغل و بازاریابان است که رویکردهای متفاوتی را برای تبلیغات در نظر می‌گیرند.

تبلیغات مجلاتی که دارای تصاویر جنسی هستند اغلب مورد توجه قرار می‌گیرند، اما این استراتژی در مورد همه برندها و صنایع عمل نمی‌کند.

  • تبلیغ‌کنندگان اغلب از تصاویر جنسی برای جلب توجه به محصولاتی مانند عطر، لباس و غذا استفاده می‌کنند.
  • در حالی که اجرای تبلیغات جنسی ممکن است یک انتخاب مخاطره‌آمیز به نظر برسد، این استراتژی گاهی اوقات جواب می‌دهد.
  • استفاده از تبلیغات جنسی برای بازاریابی یک محصول برای همه برندها یا اقشار جمعیت مناسب نیست. اگر به درستی استفاده نشود، تصاویر جنسی می‌تواند به جذابیت محصول آسیب برساند.

آیا تبلیغات جنسی منجر به فروش می‌شود؟ تحقیقات نشان می‌دهد که این گروه از تبلیغات قطعا مورد توجه قرار می‌گیرد.

بعنوان مثال، یک مطالعه از دانشگاه جورجیا (UGA)، به تبلیغات وسوسه‌انگیز جنسی که در طول 30 سال در مجلات ظاهر می‌شدند، نشان داد که چنین روش‌های بازاریابی تأثیرگذار بوده‌اند. با این حال، تحقیقات دیگر، مانند مقاله‌ای در سال 2013 که در مجله بین‌المللی تبلیغات منتشر شد، نشان داد که اگرچه این نوع از تبلیغات باعث تحریک می‌شود، اما ممکن است همیشه فروش نداشته باشد.

در این مقاله چگونگی استفاده از تبلیغات جنسی بررسی خواهد شد و همچنین آنچه که باعث می‌شود این استراتژی عمل کند و این موضوع که چه چیزی باعث نتیجه معکوس می‌شود نیز مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

چرا تبلیغات جنسی در فروش موثر است؟

نمی‌توان انکار کرد که تبلیغات جنسی جلب توجه می‌کند. یکی از اولین تبلیغات برای استفاده از برهنگی به عنوان یک تکنیک بازاریابی توسط شرکتی به نام Pearl Tobacco منتشر شد. در سال 1871، این برند نیم تنه برهنه یک زن را در بسته‌بندی خود قرار داد. این تصاویر تند و تیز سر و صدایی ایجاد کرد و شرکت‌های دیگر شروع به استقبال از تصاویر جنسی به عنوان یک تاکتیک فروش کردند.

در این بخش چند دلیل وجود دارد که چرا تبلیغات جنسی در فروش تاثیرگذار است:

1. تبلیغات جنسی یک عنصر جذب در بازاریابی است.

اگرچه این نوع از تبلیغات اغلب یک موضوع تابو است، شرکت‌هایی که از آن در بازاریابی استفاده می‌کنند، اغلب کمپین‌های موثر و به یاد ماندنی ایجاد می‌کنند. برندهایی مانند ویکتوریا سکرت (Victoria's Secret) و گوددی (GoDaddy) تبلیغاتی ایجاد کرده‌اند که ممکن است حتی به محصولات آن‌ها اشاره نکنند اما مطمئناً توجه بینندگان را به خود جلب می‌کنند. در فروش، جلب توجه مشتریان و خریداران بالقوه اغلب بخش مهمی از کار است.

تام ریچرت (Tom Reichert)، رئیس سابق دپارتمان تبلیغات و روابط عمومی UGA و یکی از محققان مطالعه UGA بیان می‌کند: "تبلیغ‌کنندگان از ترفندهای جنسی استفاده می‌کنند زیرا می‌تواند بسیار مؤثر باشد. تبلیغات جنسی باعث فروش می‌شود زیرا جلب توجه می‌کند. مردم به سختی متوجه اطلاعات مربوط به این نوع تبلیغات می‌شوند، بنابراین تبلیغات با محتوای جنسی مورد توجه قرار می‌گیرند."

2. تبلیغات جنسی موجب ایجاد علاقه به برند می‌شود.

ریچرت اظهار کرد: " مردم همچنین تسلیم تصاویر «این را بخر، این را بگیر» در تبلیغات می‌شوند که به ایجاد تصویر مناسبی از یک برند کمک می‌کند. برخی از مردان جوان واقعاً فکر می‌کنند که اسپری بدن Axe زنان را دیوانه می‌کند. اما تاثیرات برند توسط تصاویر در تبلیغات نیز شکل می‌گیرد. شاید بتوان گفت، کالوین کلاین (Calvin Klein) و ویکتوریا سیکرت تفاوت چندانی با هانس(Hanes) یا واسارت (Vassarette)ندارند، اما مطالعات نشان می‌دهد که این برندها به عنوان برند جنسی تلقی می‌شوند و برخی از مشتریان خواستار آن هستند.

نتایج مطالعات UGA

مطالعه UGA رشد تصاویر جنسی در تبلیغات را طی سه دهه نشان داد. محققان 3232 آگهی تمام صفحه منتشر شده در سال های 1983، 1993 و 2003 در مجلات معروف Cosmopolitan، Redbook، Esquire، Playboy، Newsweek و Time را بررسی کردند. آن‌ها تصاویر جنسی را در 20٪ از تبلیغات یافتند، اما فقط صنایع خاصی واقعاً از تصاویر جنسی در تبلیغات استفاده کردند.

تبلیغات بر اساس لباس مدل‌ها (یا عدم وجود آن) و تماس فیزیکی بین مدل‌ها دسته‌بندی شدند. ریچرت بیان کرد: "یافته‌های ما نشان داد که افزایش تصاویر جنسی بصری در طول سه دهه تجزیه و تحلیل، مربوط به محصولاتی است که دارای محتوای جنسی در تبلیغات هستند، نه لزوماً پذیرش گسترده توسط سایر دسته‌های محصول. به طور خاص، تبلیغات الکل، سرگرمی و محصولات زیبایی دلیل این افزایش بودند."

در طول سه دهه مطالعه، که در آن 18 دسته محصول مورد بررسی قرار گرفت، آنهایی که اغلب از تصاویر جنسی در تبلیغات استفاده می‌کردند، سلامت و بهداشت (38٪)، زیبایی (36٪)، دارو و پزشکی(29٪)، لباس (27٪)، سفر (23٪) و سرگرمی (21٪) بودند. در بیشتر این صنایع، محتوای جنسی بی‌جا نیست. برای مثال، برند Axe از محتوای تلقین‌کننده جنسی برای تبلیغ محصول شستشوی بدن خود استفاده می‌کند، اما دیدن پوست در یک تبلیغ برای یک پروژه بهداشتی غیرعادی نیست.

چه زمانی تبلیغات جنسی فروش ندارد؟

گاهی اوقات، تبلیغات جنسی توجه را به خود جلب می‌کند، بدون این که هیچ گونه توسعه برند یا نتایجی برای فروش ایجاد کند.

ریچرت گفت: "تبلیغات جنسی در هنگام فروش محصولات پرخطر و اطلاعاتی مانند خدمات بانکی، لوازم خانگی و کامیون‌های خدماتی چندان مؤثر نیست. بازاریابی برای چنین مواردی بر اساس حقایق، توصیفات و خدمات مشتری است. استفاده از این نوع تبلیغات برای فروش در جایی که مناسب نیست به ارتقا محصول کمکی نمی‌کند."

این ایده که تبلیغات جنسی همیشه منجر به فروش نمی‌شود، توسط نتایج یک مطالعه در مجله بین‌المللی تبلیغات پشتیبانی می‌شود که نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان ممکن است تبلیغات جنسی را به خاطر بسپارند، اما آن‌ها لزوماً به یاد نمی آورند که این تبلیغات چه می‌فروشند.

جان ویرتز (John Wirtz) ، دانشیار تبلیغات در دانشگاه ایلینوی می‌گوید: " ما دریافتیم که مردم تبلیغات با جذابیت‌های جنسی را بیشتر از تبلیغات بدون آن به یاد می‌آورند، اما این تأثیر به برندها یا محصولاتی که در تبلیغات نشان داده شده‌اند، گسترش نمی‌یابد. ویرتز و همکارانش از متاآنالیز برای بررسی 78 مورد مطالعه شده که اثرات کمپین‌های تبلیغاتی جنسی را بررسی می‌کردند، استفاده کردند. این تحقیق برداشت جدیدی از پیام‌ها و تبلیغات جنسی ارائه کرد بدین صورت که این گونه تبلیغات ممکن است به یاد ماندنی باشند، اما اغلب در فروش محصولات یا خدماتی که تبلیغ می‌کنند شکست می‌خورند.

کجا تبلیغات جنسی فروش ندارند؟

برای برخی از سازمان‌ها، تبلیغات جنسی به وضوح یک تکنیک تبلیغاتی مناسب یا موثر نیست. موسسات خیریه و غیرانتفاعی بر کمک به جامعه و بهبود زندگی دیگران تمرکز دارند. تصاویر جنسی در بازاریابی آنها پیام اشتباهی را برای اهداکنندگان بالقوه ارسال می‌کنند. اگر تبلیغ یک موسسه خیریه تصاویر جنسی را به تصویر می‌کشد، احتمالاً مخاطبان، آن سازمان را نادیده گرفته و واکنش‌های منفی به دنبال خواهد داشت. سازمان‌های خیریه‌ای که با مسائل مربوط به کودکان، بیماری‌ها، بی‌عدالتی‌های اجتماعی و سایر مسائل جدی سروکار دارند، هیچ معنا و تبلیغ جنسی نمی‌خواهند.

شرکت‌های کامپیوتری و فناوری به ندرت از تصاویر جنسی در تبلیغات استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها مانند موسسات خیریه می‌خواهند خود را به صورت جدی و حرفه‌ای معرفی کنند. آن‌ها می‌خواهند مصرف‌کنندگان بدانند که محصولاتشان مؤثر و قابل‌اعتماد است و تصاویر جنسی می‌تواند آن را تضعیف کند. بر خلاف تبلیغات آبجو، که مصرف‌کنندگان را در حال گذراندن اوقات خوش و استراحت نشان می‌دهد یا محصولات بهداشتی که به طور طبیعی دارای پوستی در معرض دید هستند، هیچ راه مناسبی برای قرار دادن تصاویر جنسی در تبلیغات یک شرکت کامپیوتری وجود ندارد. حتی GoDaddy که زمانی به خاطر تبلیغات پیشنهادی با مجموعه‌ای از زنان، از جمله راننده سابق نسکار (NASCAR)، دانیکا پاتریک (Danica Patrick)، شناخته می‌شد، در سال 2012 تصویر خود را تغییر داد تا  برند حرفه‌ای‌تری ایجاد کند و بر خدماتی که به کارآفرینان ارائه می‌داد تمرکز کرد.

چه شرکت‌هایی در تبلیغات خود از تصاویر جنسی استفاده می‌کنند؟

بسیاری از شرکت‌ها از تصاویر جنسی در تبلیغات خود با درجات مختلف استفاده می‌کنند. گاهی اوقات، کاربردهای آشکاری برای تصاویر جنسی وجود دارد مانند زمانی که یک شرکت لباس زیر می‌فروشد. در مواقع دیگر، یک شرکت ممکن است تصاویر جنسی را در تبلیغات فروش کاندوم یا داروهای محرک جنسی، وارد کند. با این حال، برخی از شرکت‌ها از تصاویر جنسی فقط برای جلب توجه بینندگان استفاده می‌کنند. برای مثال، همبرگر زنجیره‌ای Carl’s Jr معروف است که یک کمپین تبلیغاتی طولانی مدت داشت که در آن مدل‌ها و هنرپیشه‌های جذاب از جمله کیت آپتون، پاریس هیلتون و کیم کارداشیان  به طرز اغواکننده‌ای همبرگر می‌خوردند. در حالی که بسیاری از مردم در مورد این که این تبلیغ هیچ ارتباطی با کیفیت همبرگر رستوران ندارد، بحث کردند و این رویکرد تبلیغات زیادی را برای این رستوران زنجیره‌ای به دست آورد.

چگونه از تصاویر جنسی در تبلیغات استفاده می‌شود؟

تبلیغ‌کنندگان، تبلیغات جنسی را به چند روش انجام می‌دهند:

  • تصاویر جنسی پیامی را ارسال می‌کنند.

بر اساس آگهی‌های تبلیغاتی، Old Spice و Axe ظاهراً مردان را خواستنی‌تر می‌کنند. در تبلیغات عطر، فقط جذاب‌ترین خانم‌ها از این عطر استفاده می‌کنند و این مسئله را القا می‌کنند که اگر از آن عطر استفاده کنید، زیبا و خاص خواهید بود.

  • تصاویر جنسی باعث فروش مجلات می‌شوند.

از تصاویر جنسی برای فروش مجلات نیز استفاده می‌شود.

در حال حاضر از تصاویر جنسی در بازاریابی چگونه استفاده می‌شود؟

در پی جنبش MeToo، بسیاری از مردم ممکن است تصور کنند که از جنسیت کمتر در تبلیغات مدرن استفاده می‌شود. با این حال، این فرض نادرست است و هیچ کجا محتوای جنسی به اندازه زمانی که برندها بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را در خود جای داده‌اند رایج نیست. محتوای پیشنهادی اغلب در تبلیغات رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، پینترست و تامبلر ارسال می‌شود. بسیاری از کمپین‌های بازاریابی که از افراد مشهور و اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، تصاویری با رنگ‌های جنسی را در خود جای می‌دهند. اینفلوئنسرها و سفیران برند ممکن است تصاویری با ژست‌های تحریک‌آمیز یا محتوای پیشنهادی برای مشارکت بیشتر در محتوای حمایت شده پست کنند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که تبلیغات یا کمپین‌های بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی ممکن است شامل ژست‌های جنسی یا تحریک آمیز باشد، اما به ندرت از مرز و حدود خود تجاوز می‌کنند. حرفه‌ای‌ها در سایت‌های اجتماعی مراقب هستند که محتوای نامناسب را پست نکنند، زیرا نمی‌خواهند خطر گزارش یا تعلیق، حساب‌های آن‌ها را تهدید کند. در حالی که کاربران می‌توانند هر محتوایی را که بیش از حد و به صراحت جنسی می‌دانند گزارش کنند.

آیا می‌دانستید برخی از سایت‌ها، مانند فیس‌بوک، سیاست‌های تبلیغاتی سخت‌گیرانه‌ای برای محتوای جنسی نامناسب دارند؟ Google Ads همچنین دارای یک خط‌مشی سختگیرانه برای محتوای بزرگسالان است که استفاده از تبلیغات جنسی را ممنوع می‌کند.

آیا تبلیغات جنسی برای کسب و کار شما مناسب است؟

در حالی که بسیاری از برندها و محصولات از تبلیغات جذاب استفاده می‌کنند، قبل از افزودن استراتژی به کمپین بازاریابی خود باید عوامل زیر را در نظر بگیرید.

برندسازی: همیشه باید قبل از شروع هر کمپین تبلیغاتی، شهرت برند خود را در نظر بگیرید. این که در صورت بروز شکایات، توجه کوتاه مدت ایجاد شده باعث می‌شود که در بلندمدت به برند آسیب برساند.

مخاطب هدف: تبلیغات جنسی می‌تواند به فروش منجر شود اما قبل از استفاده از این روش در کمپین‌های بازاریابی، باید مشخصات جمعیتی خود را به درستی درک کنید. به عنوان مثال، نسل  Z به برندها متفاوت از سایر مخاطبان نگاه می‌کند. ارزش‌های آن‌ها به توانمندی زنان و بیان شخصی متمایل است. اگر این مشتری هدف شما باشد، تبلیغات اشتباه آن‌ها را دور می‌کند. همچنین مطالعه مجله بین‌المللی تبلیغات نشان داد که بسیاری از زنان نمی‌خواهند تصاویر جنسی را در تبلیغات ببینند. ویرتز بیان کرد: " مهم‌ترین یافته که بدست آمد این بود که مردان به طور متوسط ​​تبلیغاتی با جذابیت‌های جنسی را دوست دارند و زنان از آن‌ها متنفرند. ما از نگرش منفی زنان نسبت به این تبلیغات شگفت زده شدیم."

صنعت: همانطور که قبلاً ذکر شد، سازمان‌های نوع‌دوست مانند موسسات خیریه و غیرانتفاعی از تبلیغات وسوسه‌انگیز سود نخواهند برد. به هر حال، کنایه‌های شهوانی و عکس‌های جنسی مخالف با اهداف آنها است. این تکنیک فقط سازمان‌ها را در معرض انتقاد قرار می‌دهد و میزان فروش آن‌ها را کاهش می‌دهد.

محصول یا خدمات: همه برندها با تبلیغات جنسی، خوب کار نمی‌کنند. مطالعه UGA نشان داد که تبلیغات جنسی در درجه اول برای فروش خریدهای فوری استفاده می‌شود. به این ترتیب، این تکنیک ممکن است برای محصولات و خدماتی مانند الکل، سرگرمی، لباس و زیبایی موثر باشد.