تحقیقات بازار چیست و چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

سوبازار اولین مرکز عرضه گزارشات بازار ایران

تحقیقات بازار فرآیند جمع‌آوری اطلاعات در مورد پرسونای خریدار، مخاطب هدف و مشتریان است تا دریابیم محصولات و خدمات تا چه اندازه در میان آنان موفق و ارزشمند بوده است.

با عضویت در سوبازار از امکانات مختلف سایت بهره‌مند شوید

 

تحقیقات بازار چه می‌گوید؟ 

 تحقیقات بازار به اطلاعاتی دست می‌یابد که به شدت می‌تواند سودآوری و فروش یک شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. تحقیقات بازار می‌گوید:

  • مخاطبان هدف و مشتریان کنونی چگونه در مورد محصولات و خدمات خود تحقیق می‌کنند؟
  • مخاطبان هدف برای دستیابی به اطلاعات، ایده‌ها یا تصمیم به خرید به سراغ کدام یک از رقبا می‌روند؟
  • روندهای جاری در صنعت چیست؟
  • چه عواملی بازار شما را تشکیل می‌دهند و چالش‌های پیش روی آنان کدام است؟
  • چه چیزی تصمیم خرید مخاطبان هدف را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

 روش‌های مرسوم برای انجام تحقیقات بازار

روش‌های مختلفی برای تحقیقات بازار و جمع‌آوری داده‌های مشتری وجود دارند، اما صرفاً خودتان را به یک روش تحقیقات محدود نکنید. بسته به کسب و کارتان می‌توانید از یک یا چند روش استفاده کنید. در ادامه، چهار روش مرسوم برای انجام تحقیقات بازار را معرفی می‌کنیم:

نظرسنجی

رایج‌ترین نوع تحقیقات بازار، نظرسنجی است. نظرسنجی از سوالات کوتاه یا سوالات بسته و باز برای نظرخواهی از مشتریان استفاده می‌کند. این نظرسنجی از طریق پرسشنامه آنلاین یا ایمیل برای مخاطب ارسال می‌شود. نظرسنجی یکی از روش‌های آسان، پرسرعت و کم هزینه برای جمع‌آوری داده‌ها است. علاوه بر آن می‌توانید داده‌ها را به راحتی تحلیل کنید. در این خصوص نرم‌افزارهای طراحی نظرسنجی وجود دارند که این مسیر را برای شما هموارتر و به صرفه‌تر می‌کنند.

مصاحبه

 مصاحبه نوعی مکالمه رو در رو با اعضای بازار هدف است. هیچ چیزی به اندازه مصاحبه رو‌در‌رو نمی‌تواند دانش عمیق از مخاطب به دست آورد. در صورتی که جلسه حضوری امکان‌پذیر نباشد، می‌توان مصاحبه را از طریق کنفرانس ویدیویی هدایت کرد. صرف نظر از نحوه انجام آن، مصاحبه مزایای زیادی در درک بازار هدف و مشتریان به همراه دارد. با انجام مصاحبه می‌توانید به طور عمیق وارد احساسات و تفکرات مخاطب شوید و با او احساس نزدیکی بیشتری به دست آورید.

گروه کانونی 

 گروه کانونی متشکل از یک گروه به دقت انتخاب شده از افرادی است که نماینده بازار هدف هستند. در گروه کانونی یک مدیر آموزش دیده مکالمه را پیرامون محصول، تجربه کاربر و‌ پیام‌های بازاریابی به منظور دستیابی به بینش عمیق‌تر هدایت می‌کند. با این حال، اگر در زمینه تحقیقات بازار کم تجربه هستید، از روش گروه کانونی به عنوان اولین روش گزارش بازار استفاده نکنید؛ زیرا انجام این کار نیازمند تجربه است و در صورت اشتباه، گزارش بازار می‌تواند با خطاهای زیادی از جمله یکسونگری از جانب اعضا مواجه شود.

مشاهده 

 مشاهده قدرتمندترین ابزار تحقیقات بازار است. در طول این جلسه، یک شخص مسئول از طرف شرکت نکته به نکته رفتارهای مشتری را در خصوص استفاده از محصولات و خدمات بررسی می‌کند. در این زمینه، مشتری باز خوردهایی ارائه می‌دهد که می‌تواند منبع بسیار خوبی از داده‌ها و اطلاعات در برابر رقبا باشد. این روش جایگزین مناسبی برای روش گروه متمرکز است؛ زیرا علاوه بر آن که روش ارزانی به حساب می‌آید، افراد جلسه تحت فشار نبوده و می‌توانند راحت‌تر ایده‌هایشان را ابراز کنند. تنها مشکل این جلسه این است که نمی‌توانید در تفکرات و نظرات مخاطب عمیق شوید. بنابراین این روش نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای پرسشنامه یا مصاحبه باشد.

چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟

پرسونای مخاطب خود را تعریف کنید.

اولین قدم در تحقیقات بازار ایجاد پرسونای خریدار است. پرسونای خریدار می‌تواند نمایش کلی از مشتری ایده‌آل شما باشد. در این زمینه می‌توانید از طریق نظرسنجی یا مصاحبه، مخاطب خود را بشناسید. برای این کار به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آنها چه کسانی هستند؟
  • هدف آنها از خرید محصولات و خدمات شما چه چیزی می‌تواند باشد؟
  • مشکلات اصلی آنها چیست و چه چیزی مانع دستیابی اهداف برای آنها می‌شود؟
با مخاطب هدف خود ارتباط و تعامل برقرار کنید.

زمانی که پرسونای مخاطب خود را شناسایی کردید، از یک گروه برای انجام تحقیقات بازار استفاده کنید. این گروه باید یک نمونه معرف از مخاطبان هدف شما باشد تا بتوانید درک بهتری از ویژگی‌ها، چالش‌ها و عادت‌های خرید واقعی آنها به دست آورید. این گروه باید متشکل از کسانی باشند که به تازگی خریدی انجام داده‌اند. برای این کار می‌توانید از نظرسنجی، تماس تلفنی، پرسشنامه آنلاین و همینطور گروه متمرکز استفاده کنید.

سوالات تحقیقاتی برای مشارکت‌کنندگان تهیه کنید.

برای برقراری با گروه مخاطب خود مجموعه‌ای از سوالات درست و هدفمند انتخاب کنید. تلاش کنید سوالاتتان تا آنجا که می‌تواند متنوع و شفاف باشد. از مخاطبان بخواهید در مورد سلیقه‌ها، نیازها و رفتارهای خرید و عوامل موثر بر تصمیم‌گیری‌های خود صحبت کنند.

فهرستی از رقبای اولیه خود تهیه کنید.

 به همان اندازه که بررسی مشتریان در تحقیقات بازار اهمیت دارد، بررسی رقبا نیز مهم بوده و به شما کمک می‌کند تحلیل خوبی نسبت به بازار خریداران و محصولات رقبا به دست آورید.

یافته‌های خود را خلاصه‌بندی کنید.

 برای این که سریع‌تر به نتایج دلخواه‌تان برسید، باید تحقیقات بازار خود را در یک ساختار مشخص و جمع‌بندی شده مانند فرمت زیر قرار دهید:

  • هدف از انجام تحقیق 
  • مشارکت‌کنندگان
  • مراحل آشنایی مشتری با محصولات و خدمات 
  • خلاصه شرح عملیات
  • ارزیابی نتایج 
  • ملاحظات 
  • برنامه عملیاتی 

گزارشات بازار ایران را ‌می‌توانید در سوبازار مشاهده نمایید.

برچسب‌ها