نحوه بخش‌بندی بازار در یک بازار محلی

نحوه بخش‌بندی بازار در یک بازار محلی

هر چند سال یک بار، اکثر سازمان‌های بزرگ، تجدیدنظری در بخش‌بندی مصرف کننده یا بازار خود انجام می‌دهند. ارزش استراتژیک این پروژه‌ها را نمی‌توان دست کم گرفت. زمانی که به خوبی انجام شوند، به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا مشتری محور شوند، روند توسعه محصول جدید و نوآوری را سرعت بخشند، کیفیت محصولات را بهبود بخشند، کیفیت بازاریابی خود را ارتقا دهند و در نهایت موجب رشد و پیشرفت مجموعه خود شوند.

با این حال، عوامل پیچیده‌ای در اجرای بخش‌بندی‌ها دخیل هستند و تجربه ثابت کرده است، نقطه ضعف آن‌ها در ارتباطاتشان است. بخش‌بندی‌های از بالا به پایین، تعبیه آن را در یک سازمان و در هر بازاری سخت می‌کند، اما بدون این بخش‌بندی‌ها، سازمان شما نمی‌تواند بدرستی عمل کند. این موضوع به معنای ایجاد درک گسترده‌ای از بخش‌ها در کل سازمان و به ویژه در بازارهای محلی است که ممکن است در وهله اول در استراتژی شرکت برای پیشرفت نقشی نداشته باشند.

بنابراین، وقتی بخش‌بندی الزامی است و از شما خواسته می‌شود آن را به صورت محلی انجام دهید، چه می‌کنید؟ در این‌جا نکات مهمی ارائه شده است:

مخاطبان خود را بشناسید.

یک بخش‌بندی، بینش و آگاهی را به مشتریان شما ارائه می‌دهد، اما مخاطبان داخلی شما در بازار چطور؟ چقدر در مورد نقش‌ها، چالش‌ها و رفتارهای همکاران و دیگران در سازمان خود آگاهی دارید؟ هر کمپین ارتباطی موفق ابتدا با مخاطبان شروع می‌شود، بنابراین ابتدا مخاطبان داخلی خود را بشناسید و آن‌ها را گروه بندی کنید تا بتوانید ارتباطات خود را به درستی شکل دهید.

یک کمپین بازاریابی بسازید.

با ارتباطات داخلی بخش‌بندی خود مانند هر کمپین بازاریابی رفتار کنید. هنگامی که مخاطبان داخلی خود را شناسایی کردید و نوع اطلاعاتی را که آن‌ها می‌خواهند دریافت کنند و نیز مؤثرترین راه ارتباط با آن‌ها را درک کردید، سپس باید یک برنامه بازاریابی با جزئیات دقیق طراحی کنید. چگونه، چه زمانی و چه چیزی را به هر بخشی از مخاطبان خود ارسال خواهید کرد. این طرح بازاریابی می‌تواند بسیار ساده باشد، این که فقط چند اسلاید از جزئیات فعالیت‌های ارتباطی توسط مخاطبان داخلی در هر سه ماه را نشان داده و سپس آن را به اشتراک گذاشته و در مورد آن نظرخواهی کنید.

در مورد نحوه برقراری ارتباط، خلاق باشید تا بخش‌های مختلفی را در کسب و کار خود ایجاد کنید. در کنار اینفوگرافیک‌ها، ویدیوها، کامنت‌ها، پادکست‌ها یا انیمیشن‌ها، چرا رویدادهای یک روزه را برای همکاران خود در بخش‌های مختلف برگزار نکنید یا از بازی‌هایی با شرکت کنندگانی که نقش یک شخصیت بخش را بازی می‌کنند استفاده نکنید؟

بخش‌های زیادی نداشته باشید.

واضح است، اگر شما مجبور به اجرای یک بخش‌بندی هستید که از قبل دارای چندین بخش است و نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید، این یک چالش بزرگ خواهد بود. اما در بومی‌سازی هر بخش‌بندی، برخی از بخش‌ها مهم‌تر هستند. پس باید بخش‌ها را اولویت بندی کنید. تجربه ثابت کرده است، برای مردم غیرممکن و مشکل است که بیش از پنج بخش را به خاطر بسپارند، و اگر واقعاً می‌خواهید پروژه شما موفق شود، باید بر روی پنج بخش برتر بر اساس سودآوری و توانایی سازمان خود برای برآورده کردن تقاضا از نظر منابع محلی تمرکز کنید. در جایی که چندین بخش دارید، به داده‌ها نگاه کرده و آن‌ها را گروه‌بندی کنید.

بخش‌های خود را انطباق دهید.

اطمینان حاصل کنید که با زبان بازار خود به خوبی زبان بازار محلی، ارتباط برقرار می‌کنید، شما باید با آن زبان سازگار شده و انطباق پذیر باشید. این بدان معناست که نه تنها نام‌های محلی را انتخاب کنید (تبدیل نام‌گذاری به یک بازی رقابتی با تیم‌های محلی شما می‌تواند به خوبی کار کند) بلکه همیشه نمونه‌های محلی برای زنده کردن بخش‌های خود را ارائه دهید. با استفاده از ذائقه‌ها، سنت‌ها و نیازهای محلی مانند مارک‌ها، فروشگاه‌ها، رسانه‌های اجتماعی، حمل‌ و نقل، غذا، فعالیت‌ها و موارد دیگر نشان دهید تا مطمئن شوید که بخش کاملاً برای مخاطبان محلی خود آشنا و قابل تشخیص است.

از آژانس‌هایی استفاده کنید که بتوانند داده‌ها و تحقیقات بازار را درک کنند.

بسیاری از آژانس‌های داخلی عالی وجود دارند که می‌توانند به شما در ارائه کمپین‌های داخلی کمک کنند، اما وقتی صحبت از بخش‌بندی به میان می‌آید، واقعاً باید با آژانسی کار کنید که داده‌ها را درک می‌کند. آژانسی که هم می‌تواند خلاقیت عالی ارائه دهد، هم می‌تواند با شما در ارائه داده‌ها شرکت کند و نیز کمپین‌هایی ایجاد کند که از بینش‌ها استفاده کنند.

شما هرگز نمی‌توانید بیش از حد، ارتباط برقرار کنید.

تصور نکنید که فقط به این دلیل که  کاری را راه‌اندازی کرده‌اید، در آن موفق خواهید بود. بخش‌بندی یک استراتژی بلند مدت است که اهداف شرکت را تامین کرده و در آینده نتایج ارزشمندی ارائه می‌دهد. برای اطمینان از رسیدن به اهداف خود و ادامه برقراری ارتباط، در ابتدا یک سیستم اندازه‌گیری را راه‌اندازی کنید که حداقل برای ماه‌ها اجرا شود. از دانشی که از این اندازه‌گیری به دست می‌آورید برای بهبود و تغییر کاری که انجام می‌دهید استفاده کنید. اگر شما پاسخی را که انتظار داشتید دریافت نمی‌کنید، فعالیت‌های خود را برای رسیدن  به آن طرح یا عنوان تنظیم و تغییر دهید.

یک رویکرد برای بخش‌بندی، مزایای زیادی برای سازمان‌ها به همراه دارد. بخش‌بندی، زمانی که به‌طور مناسب اجرا شود فوق‌العاده مؤثر است، اما علمی دقیق نیست و گروه‌بندی‌های وسیعی را شامل می‌شود. همچنین بازارهای محلی روز به روز پویاتر می‌شوند. با این حال، شما هنوز هم می‌توانید مطمئن باشید که با ادغام تفاوت‌های ظریف فرهنگی-محلی، بخش‌بندی‌های خود را بدون توجه به جایی که هستید، به کار بگیرید.

برگرفته از: Research World