واکاوی مسائل و اقدامات سیاستگذارانه در حوزه بازیهای دیجیتال
طبق این گزارش که توسط دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهشهای مجلس تهیه شده است، اوقات فراغت و سرگرمی دیگر همچون گذشته امری حاشیهای نیست بلکه امروزه، به یکی از مهمترین و پرتقاضاترین جنبههای سبک زندگی افراد تبدیل شده است. به طوری که حجم انبوهی از کالاها و خدمات در سراسر جهان در حوزه صنعت سرگرمی تولید و ارائه میشود. در همین راستا، با گسترش چشمگیر و جهانی بازیهای دیجیتال که حدود پنج دهه از پدید آمدن آنها میگذرد، این حوزه به یکی از مهمترین بخشهای صنعت سرگرمی تبدیل شده است. در مقایسه با دیگر بخشهای صنعت سرگرمی، صنعت بازیهای دیجیتال (رقومی) بیشترین میزان درآمد را به خود اختصاص داده است. بازیهای دیجیتال به عنوان یکی از مهمترین بخشهای صنایع خلاق، از اهمیت فراوانی در ابعاد اقتصادی و فرهنگی برخوردارند. به گواه آمار، 8 صنعت بازیهای دیجیتال طی سالیان اخیر یکی از پرسودترین و حجیمترین بازارهای صنایع خلاق را دارا بوده و حتی از صنایع پرطرفدار دیگری همچون موسیقی و سینما پیشی گرفته است. از دیگر سو، افزایش چشمگیر جمعیت مخاطبان این بازیها، مسائل فرهنگی خرد و کلانی را پدید آورده است. بازیهای دیجیتال به دلیل آن که زمینه مناسبی را برای نقش آفرینی و تعامل مخاطب ایجاد میکنند، از جذابیت بالایی برخوردار بوده و در صورت تداوم حضور مخاطب در بازی، تثبیت عادات و ملکهسازی ارزشها و رفتارهای فرهنگی را در پی دارند. با توجه به آنچه پیرامون اهمیت و ضرورت پرداختن به مسائل بازیهای دیجیتال و سیاستگذاری در این حوزه بیان شد، در این گزارش پس از وضعیت شناسی صنعت بازیهای دیجیتال در آیینه آمار و بررسی جایگاه آن در اسناد و مصوبات قانونی، آرایش و شیوه نقشآفرینی نهادها و دستگاههای سیاستگذار در این حوزه واکاوی شده است. در ادامه، به مسائل برخاسته از سیاستگذاری در حوزه بازیهای دیجیتال و اقدامات صورت گرفته در این عرصه، پرداخته شده و در پایان نیز راهکارهایی برای بهبود وضعیت کنونی و گرهگشایی از مسائل مورد بررسی، پیشنهاد شده است.
مواردی که با دانلود این گزارش میتوانید از آن آگاهی یابید:
- جایگاه بازیهای دیجیتال در اسناد و مصوبات قانونی
- نگاشت نهادی سیاستگذاری در حوزه بازیهای دیجیتال
- مصوبات اختصاصی حوزه بازیهای دیجیتال
- بازار جهانی بازیهای دیجیتال
- و موارد دیگر...