مشروح مصاحبه روزنامه ایران با مدیریت عامل سوبازار

مشروح مصاحبه روزنامه ایران با مدیریت سوبازار

شرکت خلاق "کالا کاوش کالار" با ایجاد یک بازارگاه آنلاین عرضه گزارش‌های بازار مشکل دسترسی به اطلاعات بازار را برطرف کرده است. در این راستا روزنامه ایران با آقای دکتر ورقائی مدیریت کالا کاوش کالار مصاحبه‌ای انجام داده است که مشروح آن در ذیل می‌باشد.

شکست در بازار و کسب و کار جزو سخت‌ترین شکست‌های بشر بوده و هست، زیرا علاوه بر سرمایه مالی و اقتصادی بخشی از سرمایه اجتماعی فرد نیز در روند این شکست نابود می‌شود. اما بسیاری از این شکست‌ها با احاطه کامل به اطلاعات بازار و کسب و کار مورد نظر قابل پیش بینی و پیشگیری است. کاری سخت، هزینه‌بر و زمانبر که کارشناسان شرکت خلاق کالا کاوش کالار با ایجاد پلتفرم سوبازار و عرضه گزارش‌های بازار برای همه صنایع، آن را آسان کرده‌اند.

هادی ورقایی، موسس و مدیرعامل شرکت خلاق" کالا کاوش کالار" که دکترای داروسازی و مدیریت کسب و کار (MBA) دارد، می‌گوید: " حدود 15 سال در بازار دارو و تجهیزات پزشکی ایران فعالیت داشتم و در این مدت متوجه شدم کمبود اطلاعات از مهم‌ترین مشکلات بازار کشور است و نیاز است مجموعه‌ای تخصصی روی اطلاعات بازار دارو و تجهیزات پزشکی کشور کار کند. همین شد که در سال 98 شرکت کالا کاوش کالار را تاسیس کردم." ورقایی با اشاره به این که هدف شرکت کالا کاوش کالار در شروع کار، تحقیقات بازار اختصاصا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بود، می‌افزاید:" آن زمان شرکت‌های تحقیقات بازار زیادی با تجربه بسیار بالا در ایران فعال بودند، که کارهای تخصصی خوبی انجام می‌دادند. بنابراین تصمیم گرفتم کار تحقیقات بازار را به سمت گزارش‌های آماده بازار سوق دهم. یعنی خود ما گزارش‌های در مورد اطلاعات بازار دارو و تجهیزات پزشکی در بازار را تهیه کردیم تا در بازار ایران و خارج به فروش برسانیم."

تولد "سوبازار" از دل تجربه

مدیر عامل شرکت "کالا کاوش کالار" می‌گوید: " اوایل کار بسیار سخت بود اما به هر نحوی انجام شد و در این مسیر بیشتر شرکت‌های خارجی از این گزارش‌ها استقبال کردند. در همین مسیر با برخی شرکت‌های واسطه در کشورهای دیگر آشنا شدیم که کار آن‌ها فقط فروش گزارش‌ها بود. در واقع به عنوان بازارگاهی بودند که گزارش‌های بازار در آنجا قرار داده می‌شد و به صنایع مختلفی می‌فروختند. از آنجا که در ایران چنین امکان و بازارگاهی نبود که گزارش‌های بازار را عرضه کند، ایده اولیه "سوبازار" در شرکت شکل گرفت."

مزیت‌های "سوبازار"

ورقائی با تاکید بر این که "سوبازار" اولین مرکز عرضه گزارش‌های بازار در کشور است، عنوان می‌کند: "کارهای مقدماتی آن را از اوایل سال 99 شروع کردیم و در اسفند همان سال پلتفرم سوبازار با آدرس سایت soobazar.com و با هدف عرضه گزارش‌های بازار به فعالان تجاری کشور در هر صنعتی، شروع به کار کرد و امروز گزارش‌های بازار حدود 28 صنعت، از جمله صنایع غذایی، دارو، لوازم خانگی و حتی نفت و گاز و ... در آن عرضه می‌شود."

او می‌افزاید:" برای محقق کردن اهداف سوبازار نیاز به همکاری شرکت‌های تحقیقات بازار کشور داشتیم، لذا شروع به مذاکره و رایزنی با شرکت‌هایی کردیم که گزارش آماده در هر صنعتی دارند که خوشبختانه اکثر آن‌ها با ما قرارداد بستند. همکاری شروع شد و گزارش‌ها وارد وب سایت سوبازار شد."

نقطه اتصال اطلاعات بازار

مدیرعامل شرکت "کالا کاوش کالار" می‌گوید:" در کشور ما جایی که گزارش‌های بازار را عرضه کند، جدید بود. لذا شروع کردیم به معرفی "سوبازار" به شرکت‌ها در هر صنعتی که این اطلاعات را نیاز داشتند. در واقع سوبازار را حلقه واسط و نقطه اتصال بین شرکت‌هایی که اطلاعات در مورد بازار تولید می‌کنند و شرکت‌هایی که این اطلاعات را نیاز دارند، تعریف و معرفی کردیم."

ثبت یک شرکت خلاق

ورقایی اضافه می‌کند: " بعد از شروع کار شرکت‌ها با سوبازار آن را به عنوان شرکتی که مدل کسب و کار خلاقی دارد، به معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی کردیم. که پس از بررسی مورد تائید قرار گرفت و شرکت کالا کاوش کالار جزو شرکت‌های خلاق در ایران طبقه‌بندی شد."

عضویت اولیه رایگان

مدیر عامل شرکت کالا کاوش کالار با بیان این که عضویت اولیه در سوبازار هزینه‌ای ندارد و در قدم اول مخاطب می‌تواند دسته‌بندی‌ها و خلاصه گزارش‌ها را دریافت کند، تاکید می‌کند: " گزارش‌ها در سوبازار دو بخش است: گزارش‌های رایگان و گزارش‌هایی که شرکت‌های تحقیقات بازار عرضه کرده‌اند که برای فروش است. او توضیح می‌دهد: " گزارش‌های رایگان سوبازار را معمولا ارگان‌هایی مثل مرکز پژوهش‌های مجلس یا سازمان برنامه و بودجه و...داخل ایران بصورت رایگان عرضه می‌کنند که در سوبازار دسته‌بندی می‌شوند تا صنایع به راحتی گزارش‌های مورد نیاز خود را پیدا و دریافت کنند." ورقایی ادامه می‌دهد:" طبقه بندی و استفاده از خلاصه گزارش‌ها در سوبازار رایگان است، اما مخاطب بری دانلود گزارش‌ها باید در سطوح مختلف ( مبلغ ناچیزی در حدود 15 هزار تومان) بپردازد و در سطح اول اصل گزارش و در سطوح بعدی تحلیل‌های کارشناسان بر گزارش‌ها را دریافت کند."

مدیر عامل شرکت کالا کاوش کالار می‌گوید: "یک بخش باشگاه ویژه هم در سوبازار تعریف شده است که اعضای آن علاوه بر دریافت این خدمات، برای رویدادهای تخصصی هم دعوت می‌شوند. همچنین اعضای باشگاه ویژه می‌توانند گزارش‌های غیررایگان را با مقداری تخفیف دریافت کنند." وی با تاکید بر این که کار "سوبازار" تهیه گزارش نیست، اضافه می‌کند: " کار سوبازار تهیه یا تامین محل یا پلتفرمی برای فروش این گزارش‌ها و در واقع تجمیع کننده گزارش‌ها از همه شرکت‌ها است. سوبازار تا به الان فقط با شرکت‌های حقوقی کار کرده است که اطلاعات آن‌ها کاملا قابل استناد باشد."

بازاری بدون رقیب

ورقایی با بیان این که خوشبختانه یا متاسفانه مدل "سوبازار" در ایران رقیبی ندارد، اضافه می‌کند: " در ایران بازارگاهی برای گزارش‌های بازار نداریم، اما در کشورهای دیگر این مدل هست، به ویژه هند و آمریکا در این مورد خیلی قوی کار کرده‌اند. نزدیک ترین کار به این مدل در ایران، جایی است که ممکن است خود شرکت‌های تحقیقات بازار، گزارش‌های خود را بفروشند که این کار هم معمولا با استقبال روبه‌رو نمی‌شود. زیرا یک شرکت هیچ‌گاه محصول شرکت دیگر را نمی‌فروشد. اما "سوبازار" فقط به عنوان واسطه بوده و همه شرکت‌ها می‌توانند از این امکان برای فروش گزارش‌های خود استفاده کنند."

چالش‌های شروع یک بازار جدید

ورقایی توضیح می‌دهد:" از آن جا که سوبازار بازوی فروش ناشرها و شرکت‌های تولیدکننده گزارش‌های بازار است، بر حسب نیاز یک تیم فروش قوی تشکیل دادیم که با همه صنایع در ارتباط باشند و بتوانند این اطلاعات را برای صنایع به فروش برسانند."

وی می‌افزاید:" عرضه سوبازار به عنوان یک کار نو و بدون تکرار، برای من یک ریسک بود و هنوز هم هست. یکی از مشکلات اولین بودن این بود که بسیاری از وقت و هزینه مجموعه ما صرف فرهنگ سازی شد، زیرا شرکت‌های تحقیقات بازار در شروع کار به ما اعتماد نمی‌کردند و ما را رقیب خود می‌دانستند، بنابراین جلسات و وقت زیادی صرف شد تا شرکت‌ها متوجه شدند ما در سوبازار اصلا کار تحقیقات بازار نمی‌کنیم، بلکه به دنبال ایجاد یک بازار برای فروش محصولات شرکت‌های تحقیقات بازار هستیم."

آینده سوبازار

مدیر عامل شرکت کالا کاوش کالار می‌گوید: " هدف اول ما در سوبازار افزایش گزارش‌های غیررایگان است که بسیار باارزش است. این افزایش هم از دو جنبه قابل توجه است. یکی این که ما ناشرهای بیشتری در ایران داشته باشیم و شرکت‌های بیشتری به سمت تهیه گزارش آماده بیایند. بنابراین بیشتر کار ما در سوبازار ترغیب شرکت‌ها به استفاده از گزارش‌های آماده است. در واقع شعار و هدف اصلی ما در سوبازار این است که شرکت‌های تجاری در ایران با هزینه خیلی کمتری به اطلاعات مورد نیازشان برسند. جزو اهداف دوم به بعد ما هم بحث عضویت و در واقع شناساندن تحقیقات بازار به تمام اقشار جامعه است." ورقایی اضافه می‌کند: " اگر در آینده بازار ایران به آن بلوغ رسید که در کنار پروژه‌ها به تهیه گزارش‌های بازار هم بپردازد و ناشرهای خوبی داشته باشیم، آمادگی داریم گزارش‌های بازار را به نسخ انگلیسی تبدیل کنیم و در بازار بین‌الملل به شرکت‌هایی بفروشیم که به بازار ایران علاقه دارند. کاری که برای تجارت و اقتصاد ایران و هم در جذب سرمایه‌گذار خارجی و اشتغال زایی موثر و مفید است."

برای دیدن نسخه این گزارش در روزنامه ایران بر روی لینک زیر کلیک کنید.

برچسب‌ها