کنفرانس مارکت وی، فرصتی برای هم‌اندیشی فعالان صنعت تحقیقات بازار در ایران

اقتصادنیوز: برگزاری کنفرانس تخصصی تحقیقات بازاریابی مارکت وی در تاریخ اول آبان 1402، ما را بر آن داشت تا با هادی ورقایی، یکی از اعضای شورای موسس این کنفرانس در مورد محورها و اهداف مارکت وی گفتگویی داشته باشیم.

به گزارش اقتصادنیوز:

مارکت‌وی (Marketway)،  کنفرانس تخصصی تحقیقات بازاریابی است که هر ساله با شیوه‌ای نوآورانه و دانش محور و با حضور مدیران ارشد شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود. دنیای اقتصاد، به‌عنوان حامی رسانه‌ای این رویداد، در کنار شرکت‌های تحقیقات بازار قرار گرفته تا به توسعه این صنعت کمک نماید. مرکز نوآوری و شتابدهی دنیای اقتصاد و پلتفرم گزارشات بازار سوبازار به‌عنوان نماینده گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد در این همایش حضور خواهند داشت.

دلایل برگزاری کنفرانس مارکت وی

صنعت تحقیقات بازار در ایران به واقع صنعتی است که هیچ گاه آن طور که باید جدی گرفته نشده است. شخصا به عنوان کسی که از صنعت دارو و تجهیزات پزشکی وارد تحقیقات بازار شده‌ام، مشاهده کرده‌ام که متاسفانه ارزشی که برای سایر حوزه‌های بازاریابی مثل تبلیغات، برندینگ و دیجیتال مارکتینگ گذاشته می‌شود، برای تحقیقات بازار که قطعا پایه و اساس تمام فعالیت‌های دیگر است، وجود ندارد.

شاید دلیل این امر، از مسائل فرهنگی ما ناشی می‌شود که به کسب و کارها هم نفوذ کرده است. ما همیشه برای انجام کار و دیدن نتایج آن عجله داریم. به قدری شوق انجام و مشاهده ماحصل فعالیت خود را داریم که از تحلیل‌ها و بررسی‌های پیشین غفلت می‌کنیم. ممکن است بدون برنامه به سفر برویم یا با توصیه یک دوست، در جایی سرمایه‌گذاری کنیم. اما این روش در اداره یک کسب‌وکار خطر بیشتری دارد. بسیاری از کسب و کارها بدون بررسی‌های دقیق بازارهای هدف، اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و پس از سال‌ها یا شکست می‌خورند و یا مدل خود را تغییر می‌دهند. بسیاری از شرکت‌ها هزینه‌های گزافی برای تبلیغات و فعالیت‌های ترویجی خود صرف می‌کنند، بدون آن که تخمینی از موفقیت فعالیت‌های خود داشته باشند. و تمام اینها به دلیل بی‌توجهی یا کم‌توجهی شرکت‌ها به تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی است.

روزی که به اتفاق چند تن از همکاران عزیزم در صنعت تحقیقات بازار درباره همین مشکلات در بازار ایران صحبت می‌کردیم، ایده برگزاری کنفرانسی در زمینه تحقیقات بازار مطرح شد. کنفرانسی که محلی برای تعامل بیشتر و تبادل نظر مدیران ارشد صنایع مختلف با شرکت‌های تحقیقات بازار باشد. همان ایده اولیه، امروز با نام مارکت وی در روز اول آبان و با حضور جمع کثیری از مدیران ارشد کلیه صنایع برگزار خواهد شد.

محورها و سبک برگزاری مارکت وی چگونه خواهد بود؟

در مسیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنفرانس، از کلیه شرکت‌های فعال در صنعت تحقیقات بازار دعوت شد تا درباره نحوه برگزاری همفکری شود. با همکاری بی‌نظیر شرکت‌های تحقیقات بازار، بیش از ده نشست به میزبانی تک تک این شرکت‌ها برگزار شد تا به شاکله اصلی کنفرانس برسیم.

کنفرانس مارکت وی به شکل سخنرانی‌های کوتاه 10 تا 15 دقیقه‌ای و به سبک تد TED خواهد بود. هر یک از سخنرانی‌ها به موضوعات کاربردی و جدید در زمینه تحقیقات بازار خواهند پرداخت و با توجه به این که سخنرانان از مدیران ارشد شرکت‌های تحقیقات بازار هستند، مسائل به شکل غیرآکادمیک و با رویکرد عملیاتی مطرح خواهند شد. هیچ یک از سخنرانی‌ها، جنبه تبلیغاتی برای یک شرکت یا برند خاص نخواهد داشت و کمیته داوری متشکل از سه عضو شورای برگزاری، قبل از کنفرانس به دقت این موضوع را کنترل و رصد خواهند کرد.

تصمیم کلی این بود که در مارکت وی از فضای آکادمیک و همچنین از فضای دولتی فاصله گرفته و کنفرانسی کاربردی برای کسب و کارهایی داشته باشیم که واقعا به تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی برای پیشبرد اهدافشان نیازمندند.

چه افراد یا شرکت هایی در این کنفرانس حضور خواهند داشت؟

بالغ بر 250 نفر از مدیران ارشد شرکت‌ها در کلیه صنایع کشور، شامل مدیران عامل، بازاریابی، توسعه بازار و تحقیقات بازار از سوی مجری برگزاری جهت شرکت در مارکت وی رسما دعوت شده‌اند تا به صورت رایگان در کنفرانس شرکت نمایند. این مدیران از شرکت‌هایی هستند که مباحث مربوط به تحقیقات بازار و داده محوری تصمیمات کلان در سازمان‌هایشان اهمیت دارند و سخنرانی‌ها و ارتباطات موجود در مارکت وی قطعا موجب پیشبرد اهداف تجاریشان خواهد بود.

همچنین شرکت‌های تحقیقات بازار می‌توانند به شکل سخنران یا حامی در کنفرانس حضور داشته باشند که شرایط حضور آن‌ها در کانال‌های اطلاع رسانی مارکت وی در وب سایت کنفرانس و شبکه‌های اجتماعی موجود است.

در کنار این دو گروه، حامیان مالی نیز برای معرفی آخرین دستاوردهایشان در مارکت وی حاضر بوده و به شبکه سازی خواهند پرداخت.

گروه چهارم مخاطبان مارکت وی، کلیه علاقمندان به فعالیت‌های تحقیقات بازار هستند که می‌توانند با ثبت نام و پرداخت هزینه حضور، در کنفرانس حاضر باشند که البته برای این گروه، سقف مشخصی در حدود 50 نفر در نظر گرفته شده است.

کنفرانس مارکت وی به اهداف تعریف شده خود دست خواهد یافت؟

در هر حال مارکت وی در ابتدای راه است و با رسالتی که برای خود تعریف کرده، نهایت تلاش خود را در راستای اعتلای صنعت تحقیقات بازار در ایران انجام خواهد داد. استقبال گسترده مدیران ارشد شرکت‌ها از یک سو و شرکت‌های تحقیقات بازار از سوی دیگر، همه اعضای شورای موسس مارکت وی را به این باور رسانده که این مسیر هر سال پربارتر شده و برگزاری مارکت وی گامی بزرگ برای معرفی بهتر صنعت تحقیقات بازار به فعالان تجاری ایران خواهد بود.

در پاسخ به سوال شما بایستی عرض کنم که از نگاه من، مارکت وی همین الان نیز به هدف خود رسیده است. رساندن پیام مارکت وی مبنی بر اهمیت تحقیقات بازار در روند تصمیم گیری در شرکت‌ها و نیز همفکری و مشارکت شرکت‌های تحقیقات بازار در کنار هم، اگر نگویم بی نظیر اما حتما کم نظیر بوده است.

جا دارد در پایان از گروه رسانه ای دنیای اقتصاد هم که در مارکت وی به عنوان حامی رسانه‌ای در کنار ما بود، تشکر ویژه ای بکنم. قطعا این حمایت رسانه ای موجب هم‌رسانی سریع تر و قوی تر پیام مارکت وی به فعالان اقتصادی ایران خواهد بود.